«سهل‌انگاری» در مین‌زدایی روستای «نشکاش» کردستان

پدر گشین، یکی از قربانیان انفجار مین در روستای «نشکاش» مریوان در استان کردستان می‌گوید گروهی که کار مین‌روبی را در این منطقه بر عهده داشته، در پاک‌سازی روستا از مین «سهل‌انگاری کرده است.»

به گزارش روز چهارشنبه ۲۳ مهر روزنامه اعتماد، گشین دختر ۱۰ ساله‌ای است که مهرماه سال گذشته بر اثر انفجار مین پای خود را از دست داد.

مرکز مین‌زدایی ایران پس از حادثه نشکاش اعلام کرده بود که پایگاه‌های متروکه این روستا در سال ۱۳۷۸ مین‌روبی و پاک‌سازی شده است در حالی که به گفته برهان کریمی، پدر گشین این ادعا صحت ندارد.

برهان کریمی می‌گوید: «پیمانکار پروژه پاک‌سازی مین نسبت به حفظ جان ساکنان این روستا سهل‌انگاری کرده و تنها به فکر جذب اعتبار قرارداد پیمانکاری بوده است.»

به گفته وی «پیمانکار طرح مین‌روبی این روستا ۲۴ ساعت بعد از حادثه انفجار مین به آبادی آمده و جای وقوع حادثه را برای رد گم کردن دست‌کاری و پاک‌سازی کرده است تا هیچ اثر و نشانی از علایم انفجار بر صحنه باقی نماند.»

کریمی می‌گوید: «هنوز در دو پایگاه متروکه روستای ۳۰ خانواری نشکاش، مین وجود دارد و گام نهادن بر زمین سفت خدا در این روستا دلهره‌آمیز است.»

این گزارش می‌افزاید: «امید می‌رود که کودکان قربانی مین در این روستای دور افتاده، در فرآیند پروژه آزمایشی صلیب سرخ که قرار است به گفته “اولیویه مارتین”، رئیس نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران با هدف پاسخ‌دهی به نیاز قربانیان مین در استان کردستان انجام شود، بیشتر مورد حمایت قرار گیرند.»

گفته می‌شود که در اجرای این پروژه به ۱۰۰ قربانی غیرنظامی مین در کردستان به لحاظ نیازهای توان‌بخشی جسمانی کمک می‌شود که نام گشین در فهرست چند نفر نخست این طرح جهانی صلیب سرخ است.

امید کریمیان، نماینده مریوان در مجلس ایران مردادماه امسال خبر داد که از سال ۱۳۶۷ تاکنون ۳۶۸ نفر در استان کردستان بر اثر انفجار مین کشته و ۱۶۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

به گفته او «سه ‌هزار پایگاه و نقاط آلوده به مین در این استان و به وسعت ١۴٨٠ هکتار شناسایی شده است.»

بر اساس آمارها، شش میلیون هکتار از خاک ایران به مین آلوده است و بیش از ٢٠ میلیون مین در سراسر ایران وجود دارد.

پنج استان آذربایجان غربی،‌ کردستان،‌ ایلام، کرمانشاه و خوزستان آلوده‌ترین مناطق ایران به مین‌ محسوب می‌شوند.

ایران تاکنون پیمان اتاوا را امضا نکرده است. طبق پیمان اتاوا دولت‌ها پس از گذشت ۱۰ سال از پایان جنگ موظفند کشتزارها و مزارع را از مواد منفجره و مین پاک‌سازی کنند.

رادیو زمانه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *