اعتبار ویژه برای درمان قربانیان مین

وزیر بهداشت در حاشیه دیدار از کودکان قربانی مین روستای نشکاش مریوان و در گفت‌وگو با «شهروند»:
اعتبار ویژه برای درمان قربانیان مین
بیمارستان نورافشار این کودکان را به شکل رایگان یا با بیمه درمان می‌کند
الناز محمدی| ۲۶مهر‌سال گذشته بود که انفجار در روستای «نشکاش» مریوان، ٧ کودک را مصدوم کرد. کودکانی که آن روز زیر درخت گردو درحال بازی بودند و انفجار مین به‌جا مانده از اطراف پایگاه نظامی روستایشان، بازی شان را به هم زد. آنها حالا و بعد از گذشت یک‌سال و درحالی‌که روند
درمانی شان تقریبا‌‌ رها شده بود، با دعوت جمعیت هلال‌احمر به بیمارستان نورافشار این جمعیت آمده‌اند و بعد از انجام عمل های جراحی به صورت رایگان در این بیمارستان بستری شده‌اند. حالا حسن قاضی‌زاده ‌هاشمی، وزیر بهداشت و درمان است که جمعه شب گذشته به دیدار این کودکان در بیمارستان نورافشار رفت و دیروز هم چشمان «آلا روبینا» که شش ساله است و بینایی یکی از چشم‌هایش را بر اثر ترکش‌های مین از دست داده و «خبات کریمی» را که کلاس پنجم است و چشم چپش در اثر انفجار مین کم‌بینا شده و فقط تا ٢متری‌اش را می‌تواند ببیند، معاینه کرد. وزیر بهداشت در حاشیه دیدارش از بیمارستان نورافشار درباره وضع این کودکان به «شهروند» گفت: «واقعیت این است که بیشتر از ما مردم به این کودکان کمک کرده‌اند. خوشبختانه هلال‌احمر هم ‌‌نهایت همکاری را با این کودکان داشته است. امیدواریم که قول‌های آموزش و پرورش هم برای تحصیل بهتر این کودکان عملی شود.» او ادامه داد: «موضوع مهم در این میان این است که کسانی که دچار معلولیت‌های جسمی می‌شوند مانند کودکان قربانی مین مریوان، بی‌پناهند و تقریبا بیمه‌ای برای آنها وجود ندارد؛ در حقیقت چیزی به نام توانبخشی در ایران وجود ندارد یا خیلی محدود است. توانبخشی در ایران حمایت بیمه‌ای ندارد و بیماران دچار مشکلات زیادی در این زمینه هستند.» وزیر بهداشت گفت که باید کودکان قربانی مین بیمه درستی برای ادامه زندگی داشته باشند و وزارت بهداشت برای آن حتما تلاش خواهد کرد: «برای ادامه درمان کودکانی که برای چشمان شان مشکلی پیش آمده یا یکی از آنها که پایش قطع شده و نیاز به پروتز دارد، همه تلاشمان را خواهیم کرد. حضور ما در بیمارستان بیشتر برای این است که به آنها هم اطمینان دهیم که دولت همراه‌شان است.» او ادامه داد: «من به‌عنوان یک شهروند می‌فهمم که این بچه‌ها هیچ گناهی نداشته‌اند که روی مین رفته‌اند. دولت باید حتما از آنها حمایت کند. حالا این‌که وزارت بهداشت فقط باید پیگیر کار آنها باشد یا بهزیستی و بنیاد شهید و امور ایثارگران باید بررسی شود. من در اولین جلسه هیأت دولت دراین‌باره سوال می‌کنم و این قطعا بی‌تاثیر نیست. اگر هیچ جا هم رسیدگی به امور قربانیان مین را قبول نکرد، من این قول را می‌دهم که وزارت بهداشت پیگیر کار آنها خواهد بود.» هاشمی گفت: «دولت موظف است که از قربانیان مین حمایت کند. اگر من جواب پیدا نکردم که بقیه دستگاه‌ها به آنها چه کمکی می‌توانند کنند، حداقلش این است که ما در وزارت بهداشت سعی می‌کنیم که در بودجه‌ سال ۹۴، اعتباراتی را در نظر بگیریم تا اگر حادثه‌ای پیش آمد، وزارت بهداشت اعتباراتی داشته باشد تا درمان آنها رایگان باشد. اگر تا به حال درمان رایگان برای قربانیان مین وجود نداشته، نقص بزرگی است، چرا این افراد هیچ تقصیری در مصدوم شدن شان نداشته‌اند. به نظر می‌رسد که باید حتما بنیاد شهید مسئول و متولی امور آنها باشد، چون این قربانیان در طول زندگی‌شان دچار مشکلاتی می‌شوند که باید حتما حمایت شوند.» او در ادامه گفت که برای تشکیل سازمان توانبخشی تمام توان خود را به کار می‌گیرد: «علاقه‌مند به یاری و کمک در این زمینه هستم تا بتوانیم سازمانی با عنوان سازمان توانبخشی در کشور داشته باشیم.»
سومین عمل چشم قربانی اسیدپاشی توسط وزیر بهداشت
وزیر بهداشت که بعد از انجام عمل جراحی روی یکی از چشم‌های «سهیلا جورکش»، یکی از قربانیان اسیدپاشی در اصفهان به دیدار کودکان قربانی مین مریوان آمده بود، درباره وضع او گفت: «عمل سوم چشم خانم سهیلا جورکش توسط من انجام شد. متاسفانه پیوند پوستی که روی صورتشان انجام شده بود، عفونت کرده و به چشم او سرایت کرده بود. به همین دلیل عمل وسیعی روی چشم او انجام شد. متاسفانه او بینایی چشم راستش را از دست داده و ما امیدواریم با عملی که روی چشم چپ او انجام دادیم، بینایی چشم چپش از بین نرود.»

شهروند

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *