ارمغان سال‌های جنگ زیرپای کودکان«نوسود»/«مین‌»هنوز قربانی می‌گیرد

کرمانشاه- با وجود گذشت سال‌ها از پایان جنگ، مین‌های کاشته شده در مناطق مختلف اورامانات به ویژه نوسود هنوز قربانی می‌گیرند.
خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: اورامانات سرزمین مردمان راست پندار است و جای جای آن نشان از خلوص، ایمان و پایمردی مردمان بی‌ریایش دارد، مردمانی که با تمام هستی‌شان وجبی از خاک سبز این دیار را تسلیم دشمن نکردند اما عداوت بعثی‌های متجاوز و ضدانقلاب کوردل تا بدان جا پیش رفت که استراتژی ناجوانمردانه خود را با کاشت مین‌های ضد نفر در دوران ۸ سال دفاع مقدس اتخاذ و نقطه‌به‌نقطه منطقه را مین‌گذاری کردند.

اکنون‌که سال‌ها از کابوس جنگ و دلهره هجوم دشمنان متجاوز می‌گذرد، هنوز هر از چند گاهی رهگذران با عبور از منطقه قربانی انفجار مین می‌شوند.

نماینده مردم پاوه و اورامانات در مجلس شورای اسلامی در این رابطه به خبرنگار مهر، گفت: جای‌جای اورامانات طعمه مین شده و اکنون نیز ممکن است گروهک‌های معاند بر سر راه مردم مین بگذارند که البته با تمام توان نسبت به پاک‌سازی منطقه اقدام و در این راه عده زیادی شهید و جانباز شدند.

نعمت‌الله منوچهری افزود: منطقه اورامانات وسیع است و می‌طلبد که نسبت به رویه پاک‌سازی منطقه بازنگری صورت گیرد.

مسئولیت پاک‌سازی مناطق آلوده به مین در اورامانات به سپاه محول شود

وی با اعلام مخالفت حضور شرکت‌های خصوصی در منطقه اورامانات برای امر پاک‌سازی گفت: بنده معتقدم که مسئولیت این کار باید بر عهده سپاه پاسداران نهاده شود تا روند پاک‌سازی با شدت و حدت بیشتری پیش رود.

منوچهری اما خواستار توجه مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران نسبت به قربانیان انفجارهای مین در منطقه اورامانات شد و بیان کرد: این اتفاقات عواقب ناشی از جنگ است و همان‌گونه که در دفاع مقدس اگر کسی روی مین می‌رفت تحت حمایت بنیاد قرار می‌گرفت امروز نیز باید همان برخورد صورت گیرد.

وی در ادامه گفت: مردم در منطقه اورامانات زندگی می‌کنند و استفاده از امتیازات لازم حق آنان است و از بنیاد شهید و امور ایثارگران توقع داریم که حمایت لازم را از قربانیان انفجارهای مین به عمل‌آورده و دیگر نباید به قربانیان خرده گرفت.

فرمانده تخریب، انفجارات و پاک‌سازی سپاه نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: عملیات پاک‌سازی منطقه از سال ۷۲ با شدت بیشتری جریان گرفت و اکنون نیز مختصات ۲۰۰ هکتار از نقاط آلوده موردی و میدانی اورامانات شناسایی و تهیه‌شده که این مختصات را به مرکز مین‌زدایی کشور اعلام کردیم.

سرهنگ محمد کاظمی خدمت صادقانه و جدیت در امر پاک‌سازی منطقه اورامانات را لازمه پیشبرد صحیح و اصولی کار دانست و گفت: بنده در طول دوران خدمتم بارها شاهد حوادث اسفبار ناشی از انفجار مین در منطقه بودم.

وی افزود: هم‌اکنون مناطق هانی گرمله، شمشیر و… نیاز به کار بیشتری در امر پاکسازی دارد هرچند که قبلاً منطقه پاک‌سازی‌شده است.
امکانات و تجهیزات لازم برای پاک‌سازی نقاط آلوده وجود دارد

سرهنگ کاظمی اما به خطر انفجار مین در منطقه هنگ مرزی نوسود اشاره کرد و گفت: تابه‌حال انفجار مین تلفات زیادی از مردم و احشام آنان در منطقه گرفته و این مشکل گریبان گیر مردم اورامانات شده است.

وی بیان کرد: چندین مرتبه به مرکز مین‌زدایی پیشنهاد دادیم که مسئولیت پاک‌سازی منطقه را به سپاه نبی اکرم (ص) بسپارند و حتی در این رابطه مختصات کاملی از منطقه تهیه و در اختیار مرکز قرار گرفت.

سرهنگ کاظمی اظهار کرد: خوشبختانه هیچ محدودیت و کمبودی در رابطه با تجهیزات خنثی‌سازی نداریم و پیشرفته‌ترین دستگاه‌های مین‌یاب را در اختیارداریم، همچنین از آمادگی کامل برای پاک‌سازی منطقه برخورداریم.

وی بیان کرد: چند سال گذشته جشن پاک‌سازی منطقه اورامانات را اعلام کردن اما بنده به‌عنوان متولی این حوزه تا ۵ سال دیگر نیز پاک‌سازی کامل منطقه را اعلام نخواهم کرد.

سرهنگ کاظمی در ادامه بیان کرد: هم‌اکنون بخشی از ثلاث آلوده به مین است و با توجه به صعب‌العبور بودن منطقه امر پاک‌سازی با مشکل مواجه می‌شود هنگ مرزی نوسود و منطقه تاریکه نیز بی‌نصیب از مین نمانده و درخواست بنده از وزارت دفاع واگذاری امر پاک‌سازی به گروه تحت امر مجموعه مهندسی سپاه نبی اکرم(ص) استان و یا متولیان امر در ارتش است.

وی عنوان کرد: سپاه نبی اکرم(ص) کرمانشاه از زمان آغاز عملیات خنثی‌سازی تاکنون ۲۸ جانباز و ۱۲ شهید در این مسیر تقدیم کرده و تعداد قربانیان انفجار مین در منطقه اورامانات نیز قابل‌توجه است.

سرهنگ کاظمی تلفات کمتر، تسریع در امر پاک‌سازی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها را نتیجه حضور منحصر و منسجم سپاه و ارتش در امر خنثی‌سازی میادین مین دانست و گفت: هدف ما پاکی زمین و انجام اصولی کار است.

لزوم توجه وزارت دفاع به فعالیت شرکت‌های خصوصی متولی امر پاک‌سازی

فرمانده تخریب، انفجارات و پاک‌سازی سپاه نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه بیان کرد: بحث جمع‌آوری و پاک‌سازی لکه‌ها با اقدام اصولی امکان‌پذیر است.

یک فعال حقوق بشر نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: تلفات انفجارهای مین در منطقه اورامانات در سال‌های پس از جنگ به بیش از ۱۵۰ نفر می‌رسد ولی آنچه لازم به توضیح است سازمان پاک‌سازی میدان‌ها مین زیر نظر وزارت دفاع بخشی از مسئولیت پاک‌سازی منطقه را به شرکت‌های خصوصی محول کرده اما مشکل اصلی در این رابطه پیمانکارانی هستند که وظیفه محوله را به نحو احسن انجام نمی‌دهند.

مختار خندانی افزود: تاکنون هکتارها زمین با زحمات طاقت‌فرسای سپاه نبی اکرم (ص) و به همت تلاش شبانه‌روزی سرهنگ کاظمی در منطقه اورامانات پاک‌سازی‌شده و مردم نیز به این پاسدار باسابقه سپاه نبی اکرم (ص) مدال شجاعت و افتخار تقدیم می‌کنند.

وی افزود: متأسفانه کوتاهی در این زمینه سبب کندی و اخلال در پیشبرد امر پاک‌سازی منطقه است از سوی دیگر امثال سرهنگ کاظمی بدون هیچ چشم‌داشت مالی جان خود را در کف دست نهاده و راهی مناطق خطرناک برای امر خنثی‌سازی می‌شوند.

خندانی افزود: ۸۰ درصد توطئه مین‌گذاری منطقه اورامانات را بعثی‌های متجاوز و مابقی نیز از سوی گروهک‌های معاند با نظام صورت گرفته است و بنده هر از چند گاهی شاهد انفجار مین در منطقه نوسود هستم.

قربانیان انفجارهای مین از حمایت‌های لازم برخوردار شوند

وی اصلاح قانون واگذاری امر پاک‌سازی میادین مین را خواسته مردم نوسود عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری در بیانات خود توجه به قربانیان انفجارهای مین در منطقه اورامانات را متذکر شدند اما متأسفانه مسئولان مربوطه به‌ویژه بنیاد شهید و امور ایثارگران خدمت لازم و شایسته را به قربانیان این حوادث ندارند.

خندانی افزود: ۲ سال پیش در ۶۰ کیلومتری مریوان به سمت سنندج در عمق خاک ایران تعدادی براثر انفجار مین به‌شدت مجروح شدند و ما مجبور شدیم برای درمان اثرگذار آنان را به تهران اعزام کنیم اما در این مدت مسئولان منطقه حتی برای دلجویی از مجروحان اقدام نکردند درصورتی‌که وزیر بهداشت در تهران به عیادت آنان رفت.

وی افزود: در منطقه هنگ مرزی نوسود که خطر مین همه را تهدید می‌کند ۴ مدرسه وجود دارد و بارها به مقامات اعلام کردیم که برای پاک‌سازی منطقه اقدام کنند.

به نظر می‌رسد واگذاری امر پاک‌سازی منطقه اورامانات به نهادی غیر از سپاه و ارتش وقت تلف کردن است چراکه شرکت‌های خصوصی به اذعان مردم و مسئولان مسئولیت‌پذیر نیستند و قربانیان چند ماه اخیر انفجار مین در نوسود نیز مؤید این ادعا است.

ورود شرکت‌های خصوصی برای مشارکت در امر خنثی‌سازی منطقه اورامانات از مین‌های به‌جامانده دوران جنگ روند پیشرفت کار را با مشکل مواجه کرده و متولیان آگاه دست‌اندرکار این حوزه از فعالیت این شرکت‌ها در امر پاک‌سازی ناخرسندند با این توجیه که برخی افراد وابسته این شرکت‌ها جدیت چندانی در امر پاک‌سازی ندارند.

به گواه مسئولان و مردم منطقه دست‌اندرکاران شرکت‌های خصوصی آن‌گونه که باید پای‌کار نیستند و روند فعالیت آنان مفید نبوده است هم‌اکنون نیز یک شرکت در شهرستان قصر شیرین برای امر پاک‌سازی مستقر است اما بعضاً کم‌کاری و قصور در انجام‌وظیفه نارضایتی مردم منطقه را به دنبال داشته و همگان بر این باورند که واگذاری امر خنثی‌سازی به سپاه یا ارتش امکان پاک‌سازی کامل را فراهم می‌کند.

منطقه نوسود در سالیان گذشته بیشترین تلفات و قربانیان انفجار مین را به خود اختصاص داده که لزوم توجه جدی به این مسئله در تأمین امنیت مردم منطقه بسیار ضروری است.

خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *