صدای انفجار مینی که تا تهران رسید

تهران- ایرنا – وکیل کودکان مریوانی آسیب دیده از انفجار مین از ادامه روند درمان این کودکان در بیمارستان فوق تخصصی نورافشار تهران به کمک خیران خبر داد.

‘حسین احمدی نیاز’ در نشستی در ایرنا همراه با شش کودک روستای مرزی نشکاش مریوان که بر اثر انفجار مین زخمی شده اند با اشاره به توجه دولت تدبیر و امید در اشاعه حقوق شهروندی گفت: آگاهی افراد به حقوق شهروندیشان یکی از مواردی است که دولت کنونی به آن تاکید فراوان دارد.

هفت کودک مهر ماه سال گذشته (1392) حین بازی در روستای نشکاش شهرستان مریوان واقع در استان کردستان بر اثر انفجار مین، از ناحیه دست، پا ، چشم ، صورت و سر زخمی که شش نفر از آنان برای مداوا به تهران منتقل شده اند.

نامبرده در ادامه با اشاره به وقوع حادثه انفجار مین در 26 مهر ماه سال گذشته در روستای مزبور گفت: وقوع این انفجار ناشی از مین های بجا مانده از جنگ تحمیلی ایران و عراق بود.

این وکیل با بیان این که این کودکان در زمان جنگ ایران و عراق به دنیا نیامده بودند، گفت: این کودکان صدمات جبران ناپذیری را بر اثر وقوع انفجار مین متحمل شده و حتی یکی از آنان پای خود را از دست داده است.

احمدی نیاز با اشاره به این که مین ها به منظور حفظ امنیت کشور در دهه 60 کاشته شده بودند، ولی به دلیل بارش باران و وقوع سیلاب جابجا شدند و به مناطق مسکونی راه پیدا کرده اند، ادامه داد: مسوولان برای جلوگیری از وقوع چنین اقداماتی باید توجه بیشتری برای پاکسازی مناطق آلوده داشته باشند چون همچنان برخی از مناطق غرب کشور آلوده به مین است و مردم این مناطق با مشکلات زیادی مواجه می باشند.

وی در ادامه پاکسازی مناطق آلوده به مین، آموزش مردم روستاها برای چگونگی مواجهه با مین و خنثی کردن این مین ها از سوی نهادهای ذیربط را ضروری برشمرد و گفت: علاوه بر این آموزش چگونگی برخورد با افراد آسیب دیده از مسائل مورد نیاز مردم ساکن در مناطق آلوده به مین است.

احمدی نیاز با اشاره به وجود قانون و اصلاحیه آن در سال 89 در خصوص حمایت دولت از آسیب دیدگان از مین گفت: با وجودی این که بر اساس کمیسیون ماده 2 مسوولان موظف به حمایت کامل درمانی از این افراد هستند ولی این مهم برای این کودکان به طور کامل صورت نگرفته و مسوولان محلی آن طور که باید و شاید به این کودکان و خانواده هایشان رسیدگی نکرده است.

وی در ادامه با اشاره به این که بر اساس قانون، چون این کودکان دچار صدمات جنگی شدند، باید جانباز اعلام می شدند، افزود: متاسفانه این توجه تاکنون صورت نگرفته است.

وکیل کودکان آسیب دیده مریوانی بر اثر انفجار مین با ابراز ناراحتی از بی توجهی برخی از مسوولان گفت: در حالی که بیش از یک سال از این حادثه می گذرد هنوز درمان این کودکان به طور کامل انجام نشده است و این کودکان در حال رنج و عذاب هستند.

وی در ادامه با اشاره به این که کمیسیون ها پزشکی اولیه که برای این کودکان شکل گرفت، دقت نظر کامل را نداشته اند، افزود: در حالی یکی از این کمیسیون ها میزان جراحات وارد به یکی از کودکان را 4 درصد اعلام کرده بود که در کمیسیون تجدید نظر این میزان به 40 درصد افزایش پیدا کرده است.

احمدی نیاز با اعلام این با کمک برخی از خیرین قرار است این کودکان در بیمارستان نورافشار تهران روند درمانی شان را آغاز کنند، گفت: از پزشکان نیک اندیش تشکر می کنیم که صدای مظلومیت این کودکان را از کردستان شنیدند و ما را در تهران پذیرا شدند.

وی در ادامه با اشاره محروم بودن روستای نشکاش در کردستان گفت: با صدای انفجار مین صدای محرومیت این روستا نیز به گوش مردم سراسر ایران رسید.

ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *