آقای رییس جمهور، حقوق شهروندی کولبران را حفظ کنید

یک وکیل دادگستری:
آقای رییس جمهور، حقوق شهروندی کولبران را حفظ کنید

ایران بدون مین ـ حسین احمدی نیاز، حقوقدان و وکیل دادگستری در نامه ای سرگشاده به حسن روحانی، رییس جمهوری خواستار حفظ حقوق شهروندی کولبران شد.
این وکیل دادگستری دلیل نوشتن نامه به رییس جمهوری را «در راستای تکلیف قانونی مصرح در اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که بر عهده هر شهروند ایرانی در باب امر به معروف و نهی از منکر نسبت به دولت وجود دارد و با استناد به بندهای ششم، هفتم، نهم و دوازدهم از اصل سوم و همچنین فصل سوم از قانون اساسی تحت عنوان فصل حقوق ملت از اصل نوزدهم، چهل و دوم قانون مذکور عنوان کرده است.
آقای احمدی نیاز در نامه خود در خصوص ضرورت توجه به وضعیت کولبران نوشته است: «وضعیت اقتصادی، اجتماعی و … مناطق کورد نشین غرب کشور باعث شده است تا عده زیادی از شهروندان شریف این مناطق برای امرار معاش و بدست آوردن لقمه ای نان حلال برای خانواده ی خود از طریق کولبری در قبال دریافت دستمزد اندکی پول کار کنند. بیشتر کولبران سرپرست خانواده محسوب می شوند. نبود کارخانجات صنعتی و یا صنایع تبدیلی در این مناطق، فقدان اراضی کشاورزی مناسب، وجود مین در اراضی کشاورزی و دلایل متعدد دیگر از جمله حجم وسیع بی کاری در این مناطق موجب ایجاد، رشد و گسترش کولبری شده است. این افراد با مخاطرات بسیار زیادی مواجه می شوند.از یک سو انفجار مین بسیاری از آنان را معلول یا بعضا موجب مرگ آنان شده است.از دیگر سو به علت غیر قانونی تلقی نمودن فعالیت آنان در تیررس شلیک مامورین قرار می گیرند که بعضا کشته یا اسب های آنها که تنها سرمایه ی آنان به حساب می آید، کشته می شوند. کولبران فاقد هر نوع تشکل حمایتی یا صنفی بوده و هیچ نوع قانون حمایتی از جمله قانون کار یا تامین اجتماعی در مورد آنان رعایت و لحاظ نمی شود.»
این وکیل دادگستری در ادامه نوشته است: «این ستمدیدگان که بسان مغضوبان روی زمین در معرض مخاطرات جدی قرار دارند، بخشی از شهروندان اجتماع ما را تشکیل می دهند که ایجاب می نماید تا حضرتعالی به عنوان پاسدار و مجری قانون اساسی وفق اصول 113 و 121 قانون اساسی دستور شایسته برای بررسی امر و به عنوان ریس شورای عالی امنیت ملی مانع کشتار و برخورد خشن با آنان شوید.»
آقای احمدی نیاز در پایان نامه خود به آقای روحانی با بیان اینکه کولبران واقعیت بخشی از جامعه ما را تشکیل می دهند، از ضرورت ساماندهی کولبران در قالب ساماندهی بازارچه های مرزی و شناسنامه دار کردن شغلی آنان و رونق اقتصادی، صنعتی و کشاورزی این مناطق سخن گفته است.
این وکیل دادگستری خواسته خود را در این نامه اینگونه بیان کرده است: «مردمان این مناطق بیشترین رای را به حضرتعالی در ایام انتخابات دادند و قامت حقوقدان بودن شما را عاملی برای احقاق حق در چارچوب قانون اساسی دانستند. وفق همان عهدی که با مردم بسته اید و سوگندی که در اجرا و پاسداری از قانون اساسی یاد کرده اید، تقاضای صدور دستور شایسته در این زمینه برای حفظ حقوق شهروندی کولبران را دارم.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *