تعیین جانبازی کودکان قربانی مین در مریوان را پیگیری می‌کنم

استاندار کردستان:
تعیین جانبازی کودکان قربانی مین در مریوان را پیگیری می‌کنم
استاندار کردستان در خصوص کودکان مریوانی که بر روی مین رفته‌اند، گفت: لازم است درجه جانبازی آنها به درستی تعیین شود و من این قضیه را به صورت جدی پیگیری خواهم کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، عبدالمحمد زاهدی جمعه‌شب در دیدار دانش‌آموزان مصدوم شین‌آبادی و نیز کودکانی که در مریوان بر روی مین رفتند، گفت: به عنوان فردی از جمع بزرگترها شرمنده‌ام از اینکه آنهایی که سنشان بالاتر است، شرایطی به وجود آوردند که این بچه‌ها آسیب ببینند.

وی افزود: به عنوان نماینده دولت اعلام می‌کنم در خصوص بچه‌هایی که در مریوان روی مین رفتند، دولت موظف است خدمات درمانی به آنهایی که نیاز به این امر را دارند به صورت رایگان انجام دهد و این “اما” و “اگر” ندارد.

استاندار کردستان تصریح کرد: در خصوص این کودکان لازم است درجه جانبازی آنها به درستی تعیین شود و من این قضیه را به صورت جدی پیگیری خواهم کرد.

زاهدی با تأکید بر اینکه موضوع دانش‌آموزان شین‌آبادی در حوزه کاری من نیست، گفت: با این وجود هم برای آنها و هم کودکان مریوانی پیگیری لازم را از طریق نوبخت “معاون رئیس جمهور” به منظور تسریع در حل مشکلات آنها انجام خواهم داد.

وی خاطرنشان کرد: البته خوب می‌دانم حتی اگر آثار این حوادث در جسم بچه‌ها نماند، به طور قطع آثار زیانبار آن در روح این کودکان باقی می‌ماند.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه از سرزندگی این کودکان روحیه گرفته‌ایم، گفت: این موضوع، وظیفه ما را برای توجه و رسیدگی بیشتر به آنها سنگین‌تر می‌کند.

زاهدی در خصوص کمیسیون ماده 2 که مربوط به درمان افرادی است که بر روی مین می‌روند، بیان کرد: لازم است این کمیسیون تشکیل شود و من نیز این مسئله را دنبال خواهم کرد.

وی افزود: اگر چنانچه در شهرستان مریوان نسبت به کودکانی که بر روی مین رفته‌اند، بی‌توجهی صورت گرفته باشد، عذرخواهی کرده و قول می‌دهم دیگر تکرار نشود.

استاندار کردستان تصریح کرد: از همان زمان آغاز بروز مشکل شوخان (کودکی که بر اثر تزریق پنی‌سیلین نابینا شد) با وزیر بهداشت به منظور حل معضل وی صحبت‌هایی داشتم.

زاهدی خاطرنشان کرد: امیدواریم اقداماتی که برای این کودکان صورت می‌دهیم، برای آنها مثمرثمر باشد و تا جای ممکن سلامتی خود را به دست آورند.

زاهدی در ادامه به بحث پاکسازی میادین مین پرداخت و با بیان اینکه این موضوع از برنامه‌های اساسی ما است، گفت: با این وجود پاکسازی میادین مین به صورت 100 درصدی امکان‌پذیر نیست.

استاندار کردستان افزود: به مانند بسیاری از نقاط دنیا که هنوز مین‌های مربوط به جنگ جهانی در آنها مانده است در کشور ما نیز اراضی وسیعی از خاک ایران به مین آلوده شد.

وی با اشاره به اینکه برخلاف رویه معمول، کشور عراق پس از پایان جنگ نقشه‌های میادین مین را در اختیار ایران قرار نداد، گفت: بارندگی‌ها نیز طی این سال‌ها، موجب جابه‌جایی مین‌ها شده است.

زاهدی در پایان با اشاره به وجود اطلاعاتی در خصوص برخی نقاط آلوده به مین گفت: با انجام هماهنگی لازم، تلاش خواهیم کرد توسط کارشناسان در روستاهایی که احتمال آلودگی به مین وجود دارد کودکان را در خصوص آگاهی و نحوه مقابله با مین آموزش بدهیم.

انتهای پیام/79012/ی40/چ3000

خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *