ایران ، یکی از بزرگترین قربانیان مین در جهان

معاون مهندسی دفاعی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: ایران ، یکی از بزرگترین قربانیان مین در جهان است و وجود ۲۰ میلیون مین و دهها میلیون انواع گلوله های عمل نکرده، خود دلیلی بر این مدعاست.
مجتبی حائری در مراسم افتتاح دومین نشست همکاری مین زدایی بشردوستانه کشورهای فارسی زبان گفت: با وجود فعالیت های صلح جویانه بسیاری از کشورها و افراد و سازمان های مختلف در حذف و یا محدود کردن جنگ ها، متأسفانه همچنان شعله های جنگ و نزاع مسلحانه در کره خاکی فوران می کند.

وی افزود: استفاده از تجهیزات و تسلیحاتی که دارای آثار مخرب انسانی و زیست محیطی است موجب شد تا آثار غیرانسانی جنگ افزایش یابد.

معاون مهندسی دفاعی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع گفت: کشورمان، یکی از بزرگترین قربانیان مین در جهان است و وجود 20 میلیون مین و دهها میلیون انواع گلوله های عمل نکرده، خود دلیلی بر این مدعاست.

حائری با بیان اینکه با تلاش شبانه روزی دلاورمردان این مرز و بوم توانستیم بسیاری از این مین ها و گلوله های عمل نکرده را خنثی کنیم، افزود: استفاده از مین به عنوان سلاحی جنگی درد و رنج رزمندگان جبهه نبرد را افزایش می دهد و آثار مخربی برای افراد غیرنظامی در طول درگیری ها و پس از آن در پی خواهد داشت.

وی افزود: علاوه بر این تلفات انسانی، آثار سوء اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی نیز در بکارگیری مین ها مترتب است و پاکسازی مناطق آلوده به مین، مهمات خوشه ای و گلوله های به جا مانده از جنگ در صورتی که دیگر جنگی روی ندهد، سالیان سال طول خواهد کشید.

معاون مهندسی دفاعی و پدافند غیر عامل وزیر دفاع با بیان اینکه تحقق این امر خود مستلزم تجهیز و بسیج منابع مالی و تجهیزات و کادر انسانی کارآمد در سطح ملی و بین المللی است، گفت: با تأکید رییس جمهور بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای انتقال تجربیات کسب شده در زمینه مین زدایی بشردوستانه به دیگر کشورها، حاضریم به تسریع پاکسازی مناطق آلوده دنیا کمک کنیم.

حائری افزود: طرح و برنامه ریزی سه جانبه در زمینه آموزش خطر مین و تبادل تجربیات، تجهیزات، خدمات فنی و مهندسی میان ایران ، افغانستان و تاجیکستان بسیار مهم است.

بیش از 98 درصد از اراضی آلوده به مین ایران پاکسازی شده است

رییس مرکز مین زدایی نیز گفت: امروزه موضوع پاکسازی و رفع تهدید مین نه تنها به عنوان معضلی ملی در کشورهای آلوده است، بلکه مشکلی جهانی است و باید مورد توجه سازمان ها و نهادهای بین المللی قرار گیرد.

محمدحسین امیراحمدی در دومین نشست همکاری مین زدایی بشردوستانه کشورهای فارسی زبان افزود: برگزاری این گونه نشست ها در کارگاه های آموزشی مشترک، همواره فرصت مناسبی برای ارتقای آگاهی دانش پاکسازی و تبادل تجربیات در زمینه همکاری های فیمابین است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران با 42 هزار کیلومتر مربع آلودگی؛ یکی از قربانیان اصلی مین است و با تکیه بر توانمندی های داخلی و تلاش دست اندرکاران، امروز موفق شدیم بیش از 98 درصد از اراضی آلوده خود را در سطح عمومی پاکسازی و بیش از 11 میلیون مین را کشف و خنثی سازی کنیم.

امیر احمدی افزود: علاوه بر پاکسازی، اقدام به آموزش بیش از دو میلیون نفر از اهالی مناطق مرزی کرده ایم و حدود 500 نفر از نیروهای متخصص پاکسازی را پس از آموزش های تخصصی به کار گرفته ایم.

وی افزود: طراحی، ساخت و تولید تجهیزات مکانیزه و انفرادی پاکسازی مین و گلوله های به جا مانده از جنگ از دیگر موفقیت های جمهوری اسلامی ایران است.

امیر احمدی گفت: در این نشست تلاش می کنیم با ارائه گزارش هایی از اقدامات و نحوه فعالیت در هر یک از فرایندهای مین زدایی و بیان و به نمایش گذاشتن توانمندی ها و تجربیات خود با هم اندیشی و تبادل نظر، راهکارها، پیشنهادها و توافق های لازم برای توسعه برنامه ها و فعالیت های آینده مین زدایی به دست آوریم.(واحد مرکزی خبر)

جام جم آن لاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *